Letohradský program

Vzniklo ve spolupráci s rodiči.

1. Jsme součástí státní školy a zároveň spolupracující komunitou dětí, učitelů a rodičů. 

Rodiče a děti se podílejí na zvelebování školní budovy a pořádají komunitní akce i mimo školní výuku. Tím prohlubují vzájemné vztahy a udržují společnou vizi. Aktivní podporou učitelů rodiče posilují důvěru a vztah dětí ke škole. Spolek rodičů například:

 


2. Pečujeme o kulturu otevřené komunikace. 

Třídní kruhy jsou pravidelnou součástí výuky jako jeden z prostředků zajištění zdravého a bezpečného prostředí. Učíme se respektujícímu přístupu, porozumění a solidaritě, vědomé a autentické komunikaci. Rozvíjíme dovednost sdílet i naslouchat ostatním, bez hodnocení a očekávání. Zároveň se učíme nastavovat a respektovat hranice jako nezbytnou součást zdravých vztahů.



3. Rozvíjíme sociální a emoční inteligenci a umění spolupráce. 

V přípravě na výzvy budoucího světa potřebují děti kromě získávání znalostí posilovat a budovat sociální a emoční inteligenci, aby byly schopné vytvářet a rozvíjet dobré mezilidské vztahy, vzájemně si naslouchat, umět hledat společná řešení, vyjadřovat své myšlenky a názory, být si vědomy vlastních pocitů atd. K tomu je potřeba získat velké množství zkušeností v podpůrném a stimulujícím prostředí, například:



4. Budování vztahu ke každému dítěti vnímáme jako zásadní podmínku k učení. 

Abychom se mohli zaměřit na proces učení, potřebujeme se s dětmi navzájem poznat, stát se partnery, kteří se respektují. Případné konflikty, chyby a selhání pak můžeme překonat otevřeností a vzájemným respektem a učit se z nich. Proto se snažíme:



5. Respektujeme vývojové fáze dítěte. 

I přesto, že je každé dítě jiné, procházejí všechny stejnými vývojovými fázemi. Vycházíme z waldorfské pedagogiky a učební plán jednotlivých ročníků přizpůsobujeme těmto fázím. Zároveň pečlivě sledujeme vývoj dětí v jednotlivých třídách a uzpůsobujeme náplň hodin jejich potřebám. Umožňujeme dětem dospívat jejich vlastním tempem, nabízíme jim aktivity, které je mohou v danou chvíli rozvíjet. Zařazujeme například:



6. Chceme se ponořit hlouběji do tématu. Využíváme učení v blocích - epochách. 

Epochy trvají přibližně čtyři týdny. Tento souvislý čas umožňuje dětem i nám chápat věci v souvislostech, prožít téma naplno a učit se i mimo školní budovu. Zatímco 45 minutové hodiny nám slouží k procvičování, to hlavní objevujeme a prožíváme v delších výukových blocích, kde učivo navazuje ze dne na den. Pro výuku v epochách je typické například:


7. Vnímáme hodnotu času společně prožitého mimo budovu školy. 

Dopřáváme si svobodu volby témat a způsobů výuky, ať už probíhá ve městě nebo v lese. Spolu s dětmi zažíváme radost z pohybu, pozorujeme přírodu, sbíráme vlastní zkušenosti o tom, jak funguje svět: jak se chovat v různých prostředích, jak spolupracovat s různými lidmi, co obnášejí různé profese atd. Učíme se orientovat v terénu, v přírodě, ve městě i v nových společenských situacích, posouvat zónu komfortu, čelit nepřízni počasí i nepředvídatelným situacím. Společně nacházíme a formujeme svůj vztah k životnímu prostředí. Zažíváme například:

 


8. Záleží nám na harmonickém rozvoji myšlení, cítění a vůle. 

Celostní přístup, čili oslovení rozumu, citu a vůle se snažíme promítnout do co nejširšího spektra školních činností. Posilujeme mezipředmětové vazby, usilujeme o prolínání myšlení, rukodělných činností a umělecké inspirace napříč vyučovanými předměty. Proto mimo jiné:



9. Zpětnou vazbou posilujeme vnitřní motivaci k učení. 

Cílem je pomáhat dětem postupně se ve vlastním učení osamostatňovat: poznávat, co mi v učení pomáhá, reflektovat, zda a jak se posouvám. Zatímco na prvním stupni je převažujícím zdrojem zpětné vazby učitel, na druhém stupni pozvolna zapojujeme prvky sebehodnocení založeného na kritériích. Samozřejmou součástí našeho přístupu je vysvědčení se slovním hodnocením, a dále také:



10. Pracujeme na svém osobnostním a profesním rozvoji. 

Inspirujeme se waldorfskou a intuitivní pedagogikou a dalšími směry současné didaktiky a pedagogiky. Dále se vzděláváme, sdílíme zkušenosti a vzájemně se inspirujeme: