V našich třídách se inspirujeme některými principy a metodami waldorfské pedagogiky. Nejsme však waldorfská škola a nepodléháme pravidlům nebo standardům waldorfských institucí. Inspirujeme se také dalšími přístupy, například intuitivní pedagogikou, a přizpůsobujeme metody výuky našemu školnímu vzdělávacímu programu. Psaní a čtení se vyučuje pozvolna a uměleckým způsobem. K plnému osvojení psacího písma či čtení s porozuměním dochází u některých dětí až v průběhu 3. třídy. Žáky na 1. stupni nehodnotíme známkami.
Jednomu tématu se věnujeme po dobu přibližně 4 týdnů, vždy v prvních dvou vyučovacích hodinách. Základem je jeden konkrétní předmět (např. matematika, český jazyk, později vlastivěda, přírodopis atd.), který je často kombinován s více předměty (pohybovou nebo hudební výchovou, ručními pracemi atp.). Během epochy se děti také setkávají s aktivitami, které posilují další dovednosti. K výuce nepoužíváme učebnice, neboť zásadní pro osvojení a upevnění látky je prožitek při učení.
Naši žáci (hlavně na prvním stupni) zpravidla tráví jeden den v týdnu mimo školní budovu. Těžištěm pobytu v přírodě pro 1.-2. třídu je volná hra pro posílení sociálních vazeb ve skupině, rozvoj pohybových dovedností atd. Projektové dny probíhají za každého počasí a jsou nedílnou součástí výuky.
Pedagogové i rodiče se o rozvoj dítěte aktivně zajímají, předávají si důležité informace, společně dětem pomáhají, případně spolupracují i s dalšími odborníky. Důležitá je otevřená komunikace mezi učiteli, dětmi a rodiči. Rodiče si s učitelem vyměňují informace o tom, jak se dětem ve škole daří, při osobních konzultacích.
Aktivita rodičů je klíčová pro fungování a další rozvoj tříd Letohradského programu. Mnoho činností (lyžáky, projektové dny nebo týdny v přírodě apod.) i komunitních akcí (jarmarky, slavnosti, rekonstrukce tříd, přednášky apod.) se děje díky tomu, že rodiče těmto aktivitám věnují svůj čas. Stávající rodiče postupně předávají některé aktivity novým členům spolku rodičů. Je důležité, aby nově příchozí rodiče byli připraveni škole a spolku rodičů věnovat cca 50 hodin ze svého času ročně (prázdninové zvelebování a rekonstrukce tříd a prostor školy, zkrášlování třídy během školního roku atd.) Je třeba počítat také s tím, že projektových týdnů se kromě žáků vždy účastní také jejich rodiče (alespoň jeden z nich, většinou v první, druhé a třetí třídě).
V první třídě se děti scházejí na dvorku školy ještě před zahájením výuky. Volnou hru považujeme za součást školního dne.
Žáci našich tříd mají možnost pracovat s ostrými nástroji a otevřeným ohněm, pokud k tomu svolí odpovědná osoba/pedagog.
Považujeme za nevhodné pro děti, které navštěvují naše třídy, aby ve volném čase hrály počítačové hry. Hraní počítačových her v mladším věku omezuje a snižuje schopnost soustředění na mluvené slovo, rozvoj sociálních kompetencí, vůle a tvořivosti.
Dle našich zkušeností víme, že konzumace sladkostí ztěžuje soustředěnost dětí a práci pedagogů i samotných dětí, proto doporučujeme, aby svačiny neobsahovaly cukr, sladkosti, čokoládu apod.